Saturday, October 23, 2010

9 Jurus Utama Seni Silat Jurus Batin Tapak Suci

Seni silat jurus batin tapak suci ini ada (jika tak silap aku) ada 9 jurus utama. Jurus - jurus ini merupakan pukulan jarak jauh yang berbahaya dan jika betui terkena pada musuh boleh membawa maut. Sembilan jurus ini boleh digabungkan menjadi satu  bagi menghadapi serangan musuh dari segenap penjuru.

Namun hahikat bilangan jurus ini sebenarnya tidak terbilang..tertakluk kepada kurniaan Allah jua kepada kita....itu kata yang pernah aku dengar dari guru. Namun persoalannya ..patutkah aku rakam (tujukkan) gerak - gerak jurus ini untuk tatapan umum ?...Hingga kini aku tak berani...

8 comments:

  1. Hamba pun tak berani sebenarnya... tak da gunanya dipamerkan kepada orang. Orang yang tidak faham akan mempersendakannya. Padahal ini adalah suatu kurniaan. Cukuplah sekadar menceritakan selok beloknya atau gambaran secara umumunya sahaja. Kecuali bagi mereka yang betul-betul berminat untuk mempelajarinya. Maka gurulah yang layak mengajarkannya. Mereka yang telah khatam ada sumpah untuk menjaga amalan ini. Jika melanggarnya maka risiko perlu ditanggung sendiri. Wallahuaklam.

    ReplyDelete
  2. Ianya bergantung kepada niat kita....untuk apa kita tunjukkan. Kalau untuk mengajar takpe insyaALLAH.

    Jurus asas yang ada belajar dulu ada 10, bukannya sembilan. Sekali lagi ana nak highlightkan...."jurus asas". Dengan kata lain dari yang asas ini, maka tak mustahil akan berkembang menjadi jurus-jurus yang lebih kompleks...sesuai dengan pembawaan...amalan...keperluan pengamal yang sudah pasti merupakan kurniaan dari ALLAH s.w.t.

    Namun ana pernah maklumkan haal ni pada ikhwan TS sendiri dan ana diperingatkan...dalam TS hanya ada 10, tak boleh lebih tak boleh kurang!

    ALLAHU ROBBI...ye ke? Bukankah ilmu ALLAH itu luas tak bertepi? Adakah begitu jumud sekali ilmu yang haq? Adakah dengan percambahan & perkembangan ilmu itu salah?

    Wallahu a'alam... Segalanya dari DIA dan kepada DIA juga kembalinya segala sesuatu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye 10..cuma gerak selebihnya atas kurniaNya dan amalan kita.

      Delete
    2. Ye 10..cuma gerak selebihnya atas kurniaNya dan amalan kita.

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.....
    Saya berminat untuk mwndalami ilmu warisan silat jurus batin tapak suci
    Pengijazahan di Pulau pinang ada tak ?

    ReplyDelete